Films en seriesFilms en series

dinsdag 12 september 2017

De laatste dagen van Roger Moore

Met het boek À bientôt nu in de winkel, haalt Deborah Moore herinneringen op aan haar vader, zevenvoudig 007 Roger Moore, die in mei dit jaar vrij plotseling overleed. „We konden ons niet voorstellen dat hij dood zou gaan, en hijzelf ook niet, tot de laatste week.”

„Net na kerstmis ging hij naar het ziekenhuis voor wat check-ups”, vertelt Deborah (53) aan The Mirror. „Meer dan twintig jaar geleden was hij al behandeld aan prostaat- en leverkanker. Nu was het terug op zijn long en lever. Hij begon daarom met chemotherapie en bestralingen. Ik heb hem in die tijd regelmatig bezocht en ben de laatste drie weken niet meer van hem geweken. Hij bleef tot het laatst stoïcijns, maar hij moet bij zichzelf hebben gevoeld dat hij zwakker werd en dat het deze keer niet goed zou komen.”


Ondanks de grote tegenslag, behield Moore zijn gevoel voor humor en maakte hij lol met het verplegend personeel. „Ik heb hem geen enkele keer horen klagen”, aldus Deborah.

„Ik wist dat hij met een nieuw boek bezig was, ‘een boekje over de voor- en nadelen van het ouder worden’, noemde hij het. Maar het is geen moment in me opgekomen dat hij de publicatie niet zou halen. Het is hem gelukt het boek af te maken met behulp van zijn persoonlijke assistent Gareth (Owen). Ik ben gevraagd het voorwoord te schrijven.”

Het lezen van het boek viel Deborah zwaar: „Ik hoorde zijn stem weer, zijn heerlijke kinderlijke humor, zijn optimisme en zijn levenskracht. Ik kan me geen wereld indenken zonder hem.”

„Mijn vader is bijna zijn hele leven agnost geweest, tot de laatst vijftien jaar. Hij begon te geloven dat er toch iets meer moest zijn. Ik zei tegen hem: al je oude vrienden zijn daar in the great cutting room in the sky. En dat is waar hij nu is. Hij vertelt ondeugende grappen aan zijn vrienden van vroeger, ik zie de engelen al zenuwachtig met hun vleugels wapperen.”


À bientôt is zowel in hardcover als e-book verkrijgbaar. Niet beschikbaar in een Nederlandse vertaling.

Geen opmerkingen:


© Bond Blog 2009 — 2024
Alle fotorechten voorbehouden aan Danjaq LLC. / Eon Productions, United Artists Co., MGM Studios, Columbia Pictures, 20th Century Fox Home Entertainment, Sony Pictures Inc., Universal Pictures